fredag, maj 09, 2008

Tomatplantor

Det har blivit lite finslipning på bloggen, jag har bl a lagt till en länklista. Jag har fått en del kommentarer på bloggnamnet, det var faktiskt min sambo som yttrade ordet "agronompantomim" första gången när jag iförd helkroppslångisar inspekterade trädgården en vårvinterdag. En webadress som man med säkerhet vet att den inte är upptagen av någon annan.

Jag hade petat ner för många tomatfrön i samma kruka, men nu är de omplanterade och står och solar sig mot något som borde målats om för länge sen. Får se om det blir något växthus före hösten eller om de får leva resten av sina korta liv som doftande krukväxter.
Ett annat sätt att lösa tomat- frågan är Mias tips om att förodla i plast- flaskor. Man skär av dem nästan runtom på mitten, fyller med jord, vatten och frö och tejpar tillbaka den övre flaskdelen. Släng korken. Flaskkrukan släpper in mycket ljus och behåller mycket vätska. Fotograferar man mästerverket med kameran inkilad i flaskhalsens mynning ser det ut så här. Använder man egen kompostjord får man som synes lite ogräs på köpet.

1 kommentar:

Anonym sa...

åhååå coolt! nu kan jag lämna meddelande! :) Har sagt det förut men säger det igen, gillar bloggnamnet hur mycket som helst, galet bra! Och vilken fantastiskt bra dag att börja blogga på....världens bästa dag faktiskt, hehe :) KraMia.N!