torsdag, maj 22, 2008

Blandade småkryp

Lilla B sa i en kommentar till mig (se kommentar på mitt senaste myrinlägg) att har man myror på sin vinbärsbuske då har man antagligen också bladlöss, för myror har den dåliga vanan att äta lössens bajs. Jag har läst nånstans att myror håller lössen som boskap och mjölkar dem på avföring. Och det är ju egentligen inte myrorna som är mitt problem, det är mycket värre att lössen kalasar på vinbärsbladen och sen kanske bären uteblir. Jag brukar ju få en hel deciliter bär av den här busken, men jag tänkte att det skulle bli ändring på det. Men det verkar vara en lång väg kvar till självförsörjning. :) Och se här vad jag fångade på bild. Här syns tydligt hur myran hänger ner och försöker kräma ut choklad ur den lilla svarta bladlusen. Känsliga tittare varnas. Enligt Lilla B ska det finnas miljövänliga bekämpningsmedel i handeln med varierande resultat. Jag har provat att spruta en blandning av vatten och diskmedel på dem. Lössen satt lika orörliga som innan men myrorna skrumpnade ihop.

I en kruka i huset har jag planterat lökar som ska bli doftliljor när de blir stora. Det händer alla hobbyodlare att det ibland kommer upp något annat än det man trodde sig ha planterat. Otäckt var det när det kom upp något som inte ens var en växt... Några skott har redan kommit upp och jag satte mig på huk för att granska ett av dem. Ett par små svarta räkögon stirrade tillbaka på mig och upp ur en puppa som stod parkerad som en rymdraket i krukjorden kravlade en två centimeter lång insekt och kilade iväg. Man har ju sett lite för många filmer på alien-temat och jag kände mig plötsligt som väldigt mycket stadsbo så jag tvingade sambon att likvidera den. Usch vad obehagligt, jag vill helst inte tänka på det. Men tankarna far ju iväg och doftliljor är inte härdiga i Sverige, tänk om det var ett importerat skadedjur som valde att födas just på vårt köksgolv i en kruka. Men nu till trevligare saker.

Efter att ha gjort en plattläggning som passar en slottsträdgård (ja, jag är jättenöjd) har vi börjat bygga stommen till växthuset. Det ni ser här på bilden är aluminiumprofilerna till ett multi line 6x10. Det tog några få timmar att sätta ihop detta. Det som är bra är att alla delar är märkta med en kod. Sen är det bara att göra som vanligt, följa manualen slaviskt och inte göra några egna slutsatser eller genvägar. Dörren kommer bli på kortsidan åt det hållet som den blå backen står och det saknas ännu lite skelett till taket. Steget efter det blir att sätta fast panelerna.

1 kommentar:

Bodil Hansson sa...

Hej!
Jag har fått min första blogg-utmaning och skickar härmed vidare den till dig. Se min blogg för frågeställningar. Jag tyckte att det var en kul grej. :)

/ Bodil