onsdag, maj 21, 2008

Cyklar och bensin

Så mycket cyklister som tinat fram. Jag är ju en åretruntcyklist och när man har dubbdäcken på, då möter man inte så många på cykelbanorna. Och de man möter vet vad de håller på med. Så är det inte under sommarhalvåret. Helt plötsligt rotar folk fram sina gamla klenoder ur källarförråden och ska ut och åka. Ingen hjälm, man behöver inte ge tecken när man ska svänga, hörlurarna i och det är klart att man genar i kurvan. Jag är på väg att krocka varje dag när jag cyklar till jobbet. Så många som inte kan trafikregler eller tror att det inte finns några för cyklister. Och alla verkar tro att de är ensamma på vägarna.
Och här sitter jag och gnäller. Jag får väl helt enkelt anpassa hastigheten efter situationen. :)

Fick ett sms från en kollega igår:

"Diesel o bensinpriset har gått upp igen.. NU får de ta me faan vara nog! Fredagen den 23 maj, tänker åkerinäringen, bilister o chaufförer göra en gemensam demonstration. Blockera ALLA tank stationer, så ingen kan tanka! Då måste staten börja inse att dom inte kan höja skatten o andra avgifter hur mycket som helst. Priset har under ca 3år ökat med minst 3 kr per liter på alla drivmedel. Skicka detta vidare till alla kollegor o bilister..."

Jag känner igen det här, tror inte att det är ett nytt påfund för i år. Vi får se hur det går för dom. Själv tror jag att bensinen är för billig när man ser alla stora familjebilar med bara en person i varje.
Men visst är det intressant. Politiska partier tappar medlemmar och det klagas på allt från samhällets förfall till ointresserade ungdomar. Men folk slutar inte engagera sig, de byter bara till en ny arena. Från en uppbyggd demokratisk politisk organisation till nånting annat. Första-maj-tågen blir glesare för varje år men visst måste väl namninsamlingarna ha ökat? Kravaller, att kasta gatsten och ockupera hus, det verkar aldrig bli omodernt. Men att använda sig av befintliga organisationer, det kanske känns för tråkigt och stelbent för många. Så krångligt det kommer bli om vi måste bygga upp allt igen från början för att vi inte har vett att använda det nu.

Jaa, ibland blir det en framtidsspaning och omvärldsanalys. :)

1 kommentar:

falk sa...

Själv gillar jag när det är mycket cyklister ute. Har stått i en tät klunga med kanske 60 stycken (utan hjälm) och väntat på grönt i Amsterdam. En häftig känsla. Hellre 100 stycken som är dåliga på trafikregler än 5 som är bra.