måndag, juni 02, 2008

Tulpaner, bad och vaccination

Tulpanerna har slagit ut. Äntligen, när maj blir juni, då är det dags, inte mars-april som det står på förpackningen. Det blev en grönvit sort, "Spring Green" köpt på plantagen. Av de jag planterade 2006, röda "Ile de France" syns inte ett spår. Antingen har jag satt dem för grunt och de har tröttnat eller så har sorkarna tagit dem. De har ju gjort gångar precis över hela gräsmattan upptäckte vi när snön smälte i våras.

Tog säsongens första dopp igår. Det var helt otroligt varmt och torrt i luften och nitton grader i sjön, närmast land. Och långgrunt är det så man går ju inte tills man inte bottnar längre, antagligen fryser man ihjäl före. Men skönt att blöta ner kroppen även vid knädjupt. Man kan inte tro att det knappt var en månad sen isen gick.

Jag var upp till sjukhuset idag, hade ju fått en tid för TBE-vaccination som ni minns. Cyklade dit, vis av förra veckans eskapader. Hann knappt ta av mig hjälmen innan det blev min tur. Man vill ju gärna sätta sig lite när man har högt tryck i ådrorna som ska perforeras. Snabbt och fort och ganska smärtfritt gick det och det blev dags att boka in en tid för spruta nummer två. "Kan vi ta det måndag vecka 27?" undrade sköterskan. "Nej, då har jag semester och är på väg någon annanstans". "Det ska ju helst gå fyra veckor mellan sprutorna" upplyste hon mig. Jo, jag vet, det var ju därför jag var här förra veckan...
Slutligen fick jag en tid på fredag vecka 26. The saga continues...

Inga kommentarer: