onsdag, juni 04, 2008

Ekorrbo

I en vedstapel har en ekorre byggt bo. Vi upptäckte att någon petat in en massa kvistar här och man hörde att någon rörde sig därinne men inget fågelkvitter. Klicka på bilden nedan och om du anstränger dig ser du en liten brun krabat ur fokus bakom grenarna stirra på dig i högra kanten. Jag upptäckte den inte förrän jag granskade fotot på bildskärmen hemma.

Pratade med Jenny i Göteborg. Hennes tomatplantor har ärtstora frukter. Men så sådde hon i februari också, och har en solig och fin balkong i södra Sverige. Veckan kallaste hos mig: 1,1 plusgrader.

Lilla B satte ut sina dahlior i helgen läste jag (se mina länkar). Shit, jag som haft mina dahlior ute i flera veckor. Men så ser de också ut därefter, de har inte riktigt gillat kylan.

Jag kom över fyra stycken små färska potatisar från Skåne. De kokades, delades och bildade sallad ihop med skivad gurka, svarta oliver och fetaost.

3 kommentarer:

Lilla B sa...

Jag undrar om ekorren verkligen bor där. De brukar föredra gamla holkar, eller hål i träd. De kan också bygga runda bon av små grenar. Däremot är de en jäklar på att stjäla fågelägg och mumsa i sig. Det var kanske därför det var så tyst i boet.

Lilla B sa...

Vad beträffar dahliorna så bor jag så jämrans kallt att jag inte vågar riskera svärmors plantor. Det skulle se alltför illa ut ;)
Här är växtzon 5 och det är nästan lika med arktis. Kanske inte riktigt men närapå.

Ida sa...

Jag bor också i växtzon 5 men så ser dahliorna också ut därefter. De hade deifinitivt gillat att stå inne ett tag till. Men de kommer igen. :)