onsdag, juni 11, 2008

Mera fågelbon

Jag var upp och knallade omkring i skogs- dungen ovanför stugan. Fick se att holken jag satte upp förra våren visst är bebodd. Och Kjell som sa att fåglar undviker blått. :) Däremot var de inte så pigga på att agera fotomodeller, eller ens flyga så långsamt in och ut ur holken att man kan se vad det är för sort. Men något som såg ut som talgoxar hängde runt omkring så jag antog att det var de som hittat hem. Nu när jag sitter vid datorn och har en wikipedia igång ser det mer ut som en blåmes. Efter fadäsen med att kalla flugsnapparen för bofink vill jag ju vara försiktig. Någon som vill lämna ett bidrag? Jag ber om ursäkt för den dålig bildkvalitén men den vägrade ju sitta still.

Dörrarna till verkstan stod öppna några dygn och då passade givetvis svalorna på att flyga in och bygga bo ovanpå en lysrörslampa. På bilden till höger syns en fågeldel sticka upp. Nedan syns boet i närbild, byggt av halm och lera verkar det som.
Jag har inte sett någon aktivitet alls i det jag tror är ett ekorrbo. La dit en cashewnöt men den var orörd efter några dagar.

1 kommentar:

Lilla B sa...

Nog ser han ut at ha en blå basker, den lille fågeln. Alldeles säkert en blåmes.