torsdag, juni 19, 2008

Mera fåglar

En dag när vi kom hem flög två fåglar oskyldigt visslande iväg från altanen. Det visade sig att de börjat bygga ett antal olika svalbon på balken som håller övervåningen på plats. Så fort vi inte satt på altanen var de där med mera halm och lera. Vi provade tricket med cd-skiva hängande i snöre och satte på radion. Det gick bra och till kvällen tog vi in radion. Då var svalorna där igen. Så radion fick stå på hela natten och aldrig har vi väl haft så stor nytta av P3 Live och liten nytta av inspelad musik. Den slutliga lösningen blev att lägga träbitar ivägen för dem så det inte får plats att bygga nåt mer.
Undrar om man kan bygga en svalholk. Hur den skulle se ut och om det gör att de inte bygger mer på våra byggnader eller om det gör hela tomten till ett sval-paradis med hundratals svalor.
Och jag undrar var ladusvalorna byggde bon innan det fanns människor...
Nere vid bastun blev de fångade på bild. Snabba som attan är de och liknar ibland fiskar.


Här kikar ytterligare en flugsnappare ut från sitt bo (eller om den visar röven, jag vet inte den var så långt bort). Den här har valt en holk som liknar fastighetsägarnas eget hus i färgen. Yes, Ida har byggt holk av gammal panel.

2 kommentarer:

Theresia sa...

Ni verkar bo i ett litet paradis! Tror jag får surfa in här och titta på bilder när jag saknar svensk natur där borta i Indien :)

Ida sa...

Ja, det är vackert som en tavla. Jag brukar bli avundsjuk på mig själv faktiskt. :)