tisdag, juni 30, 2009

Fågelungar

I kikaren fick jag syn på två par kanadagäss som var ute och simmade med sina ungar. Det enda föräldraparet har tre ungar och det andra fem.
Även lommen var ute och simmade med sin bäbis, det har tidigare sett ut att vara två ungar men jag är inte säker. Nu hade den iaf bara en med sig.
Flugsnapparna var ju ute tidigt och paxade nästan alla holkar. Men jag har bara hört fågelungar i en av dem och de verkar vara på väg ut nu. Det är förra årets flugsnappares gamla holk som jag ful-renoverade efter besök av hackspetten. Flugfri sommar hade ju jag tänkt men så blev det inte. Det betyder att vi har fler holkar än förra året men färre flugsnappare. Tycker de att tomten blivit för exploaterad tro?

1 kommentar:

Lilla B sa...

Har satt upp många holkar i trädgården och här verkar inte snapparna tycka att det är trångbott. Det ligger nog annat bakom tystnaden.