torsdag, november 27, 2008

Holkskola

När det nu inte växer så bra för säsongen tänkte jag komma med lite holktips istället.

Jag brukar snickra fågelholkar av begagnat virke, gammal husfasad eller små brädbitar som blivit över i kapning. Jag formar dem som hus med tak i vinkel, oftast 90 grader för det är enklast.
Ingångshålet bör vara minst 3 cm i diameter, beroende på vilken fågel man vill ha. Om man inte vill ha besök av hackspett eller ekorre sätter man en metallring runt hålet, se bilden upp till höger.
Innanför hålet vill fågelföräldrarna gärna ha en liten list på ca 2cm där de kan landa och ha uppsikt över sina små räkor. Det hindrar även fågelungarna från att ge sig av hemifrån innan de är helt flygdugliga. Jag satte en trekantig list (se ovan till vänster) för det var vad jag hade över.
För att undvika smitta i holken är det bra om man kan tömma den mellan bosättningssäsongerna. På bilden till höger syns hur jag har gjort en löstagbar botten som sitter uppe med två lister.
Mer tips på http://www.sofnet.org/.

3 kommentarer:

Lilla B sa...

Instruktivt och bra! Finurlig lösning med skjutbar bottenplatta.
Trevlig helg!

Ida sa...

Tack så mycket! Tänk även på att ohyvlad plank inåt i holken gör den lättare att möblera för småfåglarna.

Anonym sa...

tjohoo.. tänk att vi nu faktiskt kan fundera på att skaffa/skapa oss en fågelholk. Skall bli toppenkul att flytta in i huset i mars. Tänk va skoj att se allt som växer upp i rabatter. Det kanske kan växa ut gröna fingrar på mig oxå :-)