onsdag, april 04, 2012

Påskpynt?


Grannen tröttnade på spillkråkan som gjorde allt större hål i deras stolta tall, så i samband med Dagmar-röjningen sågades även tallen och därmed spillkråksboet ner. Till allmän beskådan ligger detta på tomten så man kan kika in i det stora boet.
Så en morgon såg jag spillkråkan hacka i våran stolta tall och tänkte att nu får det vara nog med träd-offrande till naturen. Hackspettsatrapper sägs vara det mest effektiva men vi gjorde en snabblösning med plastpåsar istället. Förmodligen är säsongen och faran över om någon månad eller så och vi kan ta ner installationen igen.

2 kommentarer:

Ebba sa...

Vad smart! Men tråkigt om den dödar fler träd någon annanstans. Spillkråkor är roliga fåglar hursomhelst.

Hoppas få lite mer att odla nu, vi ska glasa in vår balkong! Men jag är lite ledsen att göra mig av med de växter som nu inte kommer trivas där: Min alm i kruka (uppstammad och söt, ett sly som jag tog utifrån, har klarat 2 vintrar i kruka), en sockertoppsgran och en svartvinbärsbuske. Blir för hett för dem med inglasat... Men men, får plantera dem eller skänka bort dem!

Ida sa...

Jo, spillkråkor är jättefina. Men det här är det enda trädet vi har ut mot sjön och vi har haft holk där som uppskattats av både talgoxe, flugsnappare och större hackspett.

Spännande med inglasningen! Se till att ni har möjlighet att öppna mycket, det blir olidligt hett på inglasade balkonger.
Imponerande att du har svartvinbär på balkongen, det har jag aldrig hört om förut. För den bästa lägenhetsodlingen ska man väl ha en inglasad och en öppen nbalkong, haha vem har det?