tisdag, november 24, 2009

Vindkraft, ja tack!

För några veckor sen var vi på ett första möte angående vindkraftverken som kanske ska byggas på våra kullar. Byborna var inbjudna, vi gick dit fulla av förväntan inför vad som kan höja oss till skyarna (?!), eller nåt. Jag trodde i min enfald att vindkraft var något som alla ville ha men oj vad jag misstog mig. "Grannarna" klagade på allt möjligt och vill inte se en skymt av minsta verk vart de än går och vill ha 100% garanti för att bladen inte ramlar ner i huvet på dem när de plockar svamp.
Jag var den enda som tyckte vindkraftverk är estetiskt tilltalande. Se bara på bilden tagen på Näsudden på Gotland sommaren 2008. Långa, stolta, vita står de där, i ett landskap som faktiskt hade varit lite tråkigare utan dem.
Till saken hör att byggloven som är sökta gäller berg där ingen bor så ingen kommer störas av buller. När de sätter upp dem kommer vägen förbättras. Man vill ha lokalt ägande vilket innebär att den förmodliga vinsten stannar i bygden och i en förening med oss som bor här. Och tänk vilket utflyktsmål, både sommar som vinter, och vi kan säga "Kom så åker vi upp till vårt vindkraftverk!".
Jag är helt såld.
Och platsen man vill bygga på är av riksintresse för vindkraft så jag tror det blir av.
Stanna kvar så får ni läsa hur det går!

2 kommentarer:

mia.n sa...

...jag tycker oxå att det är fint :) och ser fram mot en vandring på berget för att titta på dem! håller tummen att det blir av.(det är ju liksom på ett ställe där ingen brukar vara)

zandra sa...

Haha jag gillar ditt sätt att tänka Ida. Dom är rätt spännande att titta på så för min del får dom gärna stå lite här och där. Dom ser så små ut men man blir sjukt liten själv när man kommer närmare. Jag röstar för vindkraftverken!