söndag, oktober 12, 2008

Hackspett - nytta eller skada?

Den här bilden är från i juni i år och har visats på bloggen förut (19/6). Det är en flugsnappare som kikar fram ur sin holk i tallen vid sjön. För en vecka sen såg jag att det gått flisor runt öppningen på fågelholken. Mystiskt. Var ute i trädgården igår förmiddag och hörde ett ihärdigt knackande. Fick syn på en svartvit hackspett med röd buk som headbangade mot mesholken i tallen. Kolla nedanför som det ser ut! Jag hade målat en fin vit cirkel runt hålet men av den finns inget kvar. Det är tydligen ett hackspettpar som tar över flugsnapparnas gamla sommarhus. Undrar om det här är bra eller dåligt tänkte jag. Man har ju hört om spettar som börjar hacka i huset, inte så kul, hoppas jag inte lockar hit dem med holkar. En snabb surfning till Sveriges ornitologiska förening http://www.sofnet.org gav råd. På sin lista över åtgärder man kan ta till om man har hackspettar som hackar på huset finns att sätta upp övernattningsholkar. Så det är väl bara att tacka och ta emot lite nya gäster. Hoppas inte flugsnapparfamiljen klagar. Förresten så har sofnet även recept på hur man bygger holkar. Så det är bara att sätta igång. Jag ska blogga lite på det temat senare någon gång. Har en del på gång i verkstan.

5 kommentarer:

Lilla B sa...

Jag brukar kassera de holkar som hackspettarna hackat i. Inga fåglar vill flytta in där. Flera gånger under sommaren har jag sett hur hackspetten hackar upp runt ingångshålet i holken, snappar åt sig en fågelunge och flyger iväg. Det nyttar inget till att jaga bort den han är snart tillbaka igen. Ger sig inte förrän boet är tömt. Fågelföräldrarna försöker också jaga bort spetten utan att lyckas.
En hård värld för fågelstackarna.

Ida sa...

Ajdå, sånt beteende vill man ju inte uppmuntra till. Men nu finns ju inga fågelungar där? Det ska tydligen funka med fågelatrapper om de angriper hus, så det ser ut som att det redan är en hackspett på plats.

Lilla B sa...

Nä - nu är det inga fågelungar. Men det kanske finns insekter som kryper runt. Jag vet inte - här är de bara som galna efter fågelungar på sommaren. Det finns holkar som har en metallring runt hålet. Jag vann en sån i Naturmorgons frågetävling. Då kan blåmesarna sitta därinne och räcka lång näbb år den jäkla spetten!

Ida sa...

Jo, jag har satt metallring runt några holkar. Jag tänker mig att fåglarna vill variera sig lite (?) så jag har gjort olika. Jag såg några flugor vid holken, det kanske är dem den vill åt. Eller så vill herr och fru Hacke bo där? Jag väntar och ser vad som händer, om hackspettarna tröttnar går ju holken att renovera.

Anonym sa...

...vilken marodör å ogärningsman, skräpa ner å förstöra så där, hehe!